Osie skrętne nadążne LL

Łatwiej  w zakrętach

Osie skrętne nadążne LL ujawniają swoje zalety w ciasnych zakrętach w transporcie dystrybucyjnym. Doskonała manewrowość ułatwia pokonywanie zakrętów i pewne prowadzenie pojazdu zapewniając przy tym mniejsze zużycie opon i paliwa – przy przebiegu 100,000 km pozwala zaoszczędzić imponującą ilość nawet 1000 litrów paliwa oraz 4 opony (dla jednej naczepy). Osie skrętne BPW poprawiają efektywność Państwa floty!

Funkcjonalność osi skrętnych nadążnych: skrót LL pochodzi z niemieckiego ,,Last-abhängige Lenkstabilisation” i oznacza stabilizację skrętu zależną od obciążenia. Zasada działania osi skrętnych nadążnych BPW jest unikalna. Tradycyjne osie skrętne nadążne wymagają dodatkowych stabilizatorów jazdy na wprost, osie BPW nie. Na styku korpusu osi ze zwrotnicami zastosowano podkładki faliste na sworzniach zwrotnic. W czasie jazdy na wprost podkładki ustawione są w pozycji „zero”. Ukośne powierzchnie podkładek utrzymują koła w odpowiednim torze jazdy. Pod naciskiem pojazdu podkładki są do siebie dociskane tym mocniej im cięższy jest ładunek. Koła stabilnie toczą się po drodze. Natomiast w skręcie wyprzedzenie sworznia zwrotnicy umożliwia obrót zwrotnicy tak, by koła toczyły się po promieniu skrętu, powierzchnie podkładek przesuwają się w tym czasie względem siebie.

Opór tarcia zmienia się w zależności od obciążenia osi. W wyniku tego, kąt skrętu (8° do 27°, w zależności od typu pojazdu) ustala się w zależności od obciążenia, wyłącznie przez sterowanie mechaniczne. Na drążku skrętnym łączącym zwrotnice zainstalowana jest blokada zapobiegająca skrętom kół podczas cofania. Zastosowanie osi skrętnej oznacza, że zestaw ciągnik – naczepa lepiej pokonuje zakręty, naczepa podąża śladem ciągnika zajmując wąski „korytarz”. W 3-osiowej naczepie siły poprzeczne działające na opony podczas skrętu są o wiele niższe, dzięki czemu wydatnie zwiększa się trwałość opon. Przebiegi opon na 1-szej osi wzrastają o około 50%, a trzeciej nawet o 70%.

Przebieg opon (w km) w transporcie lokalnym

 

 

 

Liczba zużytych opon w naczepie 3-osiowej na dystansie 100,000 km w transporcie lokalnym

 

Zastosowanie osi skrętnej nadążnej BPW zapewnia spełnienie wymagań pojazdu dotyczących szerokości korytarza w jeździe po łuku, w przypadku jazdy z uniesioną osią podnoszoną