Każdy, kto myśli o zakupie nowej naczepy, powinien zapoznać się z rozporządzeniem UN ECE R 141: będzie obowiązywało od lipca 2024 r. Określa ono systemy monitorowania ciśnienia w oponach lub systemy kontroli ciśnienia w oponach dla wszystkich nowo rejestrowanych naczep. Jako wiodący specjalista w dziedzinie układów jezdnych, BPW oferuje operatorom pojazdów szeroką gamę rozwiązań zgodnych z prawem – od prostych po inteligentne.
Dzięki praktycznemu podejściu do cyfryzacji BPW zasadniczo zmieniło sposób projektowania układów jezdnych naczep i ich eksploatacji. W nowej generacji podwoziach (osiach) iC Plus operatorzy flot optymalnie wykorzystują potencjał, jaki daje nowe rozporządzenie. To podwozie jest bowiem standardowo wyposażone w skrzynkę telematyczną, która nie tylko zgłasza do kabiny kierowcy odchylenia od wymaganego ciśnienia w oponach, ale także wysyła tę informację do menedżera floty w czasie rzeczywistym.
Kontroluje, może też dopompować
W najprostszej konfiguracji skrzynka telematyczna może wywołać sygnał ostrzegawczy w kabinie kierowcy i wysłać wiadomość e-mail do centrum zarządzania flotą. Bardziej motywujące do działania zarówno kierowcę, jak i dyspozytora jest połączenie sieciowe z wiodącym na rynku systemem telematyki transportu cargofleet3 firmy idem telematics, która jest częścią koncernu BPW: system wyświetla wartości ciśnienia w oponach w czasie rzeczywistym na smartfonie kierowcy i na ekranie menedżera floty. Jednak dokładniejsze i skuteczniejsze jest nie tylko sprawdzanie ciśnienia w oponach, ale także jego w pełni automatyczna regulacja: układ jezdny iC Plus steruje również i łączy w sieć wielokrotnie nagradzany system regulacji ciśnienia w oponach AirSave firmy BPW, który w razie potrzeby automatycznie uzupełnia powietrze.
Oszczędności na paliwie i zużyciu opon dzięki AirSave są tak duże, że inwestycja zwraca się w czasie krótszym niż rok. Pojazd trzyosiowy może zaoszczędzić średnio około 700 euro rocznie i 655 kilogramów CO2. Operatorzy pojazdów mogą w ciągu kilku sekund obliczyć własne oszczędności w euro. Kalkulator amortyzacji online firmy BPW uwzględnia indywidualne czynniki, takie jak typ pojazdu, przebieg, liczba opon i wiele innych czynników. W obliczeniach nie uwzględniono wzrostu bezpieczeństwa jazdy i ładunku, a przecież wiadomo, że przebicie opony może mieć poważne konsekwencje i spowodować straty dużo wyższe niż koszt zakupu systemów BPW.
Skok wydajności
Możliwość pomiaru i kontroli ciśnienia w oponach to tylko jedna z wielu redukujących koszty funkcji nowej generacji podwozia iC Plus firmy BPW. Wykrywanie w czasie rzeczywistym nacisku na oś i analiza wykorzystania pojazdu zapewnia operatorom pojazdów prawdziwy skok wydajności. Podobnie jak w przypadku kontroli ciśnienia w oponach, korzyści związane z bezpieczeństwem i wydajnością wynikające z wykrywania obciążenia osi idą w parze – ryzyko przeciążenia jest zmniejszone, co eliminuje również wszelkie obawy związane z kontrolami wykonywanymi przez inspekcje transportowe. Co więcej, iC Plus umożliwia analizę stanu klocków hamulcowych i osiąganych przebiegów oraz zarządzanie obsługą serwisową.
– Operatorzy flot powinni teraz wykorzystać nowe rozporządzenie w sprawie monitorowania ciśnienia w oponach jako szansę na obniżenie kosztów, zwiększenie bezpieczeństwa, a jednocześnie usprawnienie zarządzania pojazdami i flotą. Dzięki nowej generacji podwozia iC Plus nowym klientom oferujemy również zgodny z prawem, nieskomplikowany i zindywidualizowany sposób na połączenie pojazdów i sieci transportowych – mówi Caren Freudenberg, menedżer produktu w BPW.
Motto firmy „Myślimy o transporcie” dzięki osiom iC Plus nabiera nowego, nieoczekiwanego znaczenia. Inteligentna naczepa przyszłości potrafi ocenić stan całego podwozia i jego komponentów, przewiduje ich zużycie i planuje konserwację w optymalnym momencie. Dzięki temu w przyszłości nie będzie już trzeba pilnować ustalonych terminów konserwacji ani przebiegu pojazdu – jedynymi decydującymi czynnikami w utrzymaniu w bezawaryjnej sprawności układu jezdnego naczepy, będą czujniki i inteligentne algorytmy. Zarządzanie serwisowaniem naczepy stanie się prostsze i wydajniejsze niż kiedykolwiek. Ta innowacja była już testowana we współpracy z producentami pojazdów, m.in. Kässbohrerem i Schwarzmüllerem.
Kluczowe innowacje
Aby umożliwić zarządzanie pojazdami wspieranymi przez sztuczną inteligencję, programiści BPW ściśle współpracował z kolegami ze spółki zależnej idem telematics, lidera europejskiego rynku telematycznych systemów otwartych. Telematyka ocenia dane eksploatacyjne dotyczące działania hamulców, zużycia klocków hamulcowych, nacisku na oś i ciśnienia w oponach na opartej na chmurze platformie cargofleet 3, a następnie porównuje te dane z zalecanymi okresami konserwacji elementów układu jezdnego BPW.
System podpowiada optymalny czas, miejsce i wykwalifikowanych partnerów serwisowych BPW i rejestruje wszystkie prace wykonane w pojeździe w cyfrowych plikach. W następnym kroku menedżerowie flot są w stanie zorganizować obsługę serwisową na trasie, na której aktualnie znajduje się naczepa za pomocą jednego kliknięcia w portalu cargofleet3 – system rezerwuje termin w wybranym warsztacie partnera i przesyła tam listę potrzebnych części zamiennych. Warsztaty również na tym zyskują unikając zamawiania niepotrzebnych materiałów, długich terminów dostaw lub konieczności posiadania miejsca do magazynowania wielu części zamiennych.
Zarządzanie obsługą serwisową pojazdów jest jednym z najważniejszych zadań, które decydują o efektywności kosztowej transportu, ale jest także jednym z najbardziej skomplikowanych: osoba, która to robi musi uwzględniać przepisy prawa, zalecenia producentów dotyczące harmonogramów konserwacji, a nawet komunikaty o stanie i błędach pochodzące z pojazdów muszą być zawsze pod kontrolą.
Obsługa serwisowa musi być umiejętnie zaplanowana i starannie udokumentowana. Z cyfrowym zarządzaniem utrzymania ruchu, które będzie kontrolowane przez sztuczną inteligencję – BPW i idem telematics, będzie to nie tylko optymalizacja kosztów eksploatacji pojazdów, ale także odciążenie menedżerów flot. Dzięki temu pozostanie im więcej czasu na inne zadania zwiększające efektywność działania firmy transportowej.
Algorytmy zamiast czujników
Sztuczna inteligencja sprawia, że układy jezdne iC Plus są bardziej inteligentne zamiast bardziej skomplikowanych. Główną zaletą sztucznej inteligencji jest zdolność rozpoznawania wzorców z ilości danych, którymi nie jest w stanie zarządzać człowiek i wyciągania wniosków z tych danych. Inżynierowie BPW wykorzystują tę cechę, aby zyskać w przyszłości jeszcze więcej informacji z układu jezdnego, bez konieczności wykonywania skomplikowanych kontroli. Programiści wykorzystali dane z około 1000 pojazdów, które są w użyciu na całym świecie i zostały wyposażone w „czarną skrzynkę” zbierającą dane. Wynikiem tych działań jest to, że układ jezdny staje się bardziej inteligentny, ale pozostaje wytrzymały i łatwy w utrzymaniu, z czego zawsze znane były produkty i rozwiązania BPW.